De invloed van influencers en politieke partijen; wat mag wel en niet?

23 september 2020

Influencer Famke Louise en anderen kwamen deze week met #ikdoenietmeermee. Met als doel die boodschap: ik doe niet meer mee met de corona-maatregelen. En toen viel Nederland in tweeën.

De ene helft was vol ongeloof en had meestal ook nog nooit van haar gehoord. Zoals Hugo de Jonge die reageerde met #ikdoewelmee. De andere helft, misschien wel haar 1,3 miljoen volgers, zijn het helemaal met haar eens. Wat hebben jongeren met zo’n virus?

Ze werd uitgenodigd bij Jinek met Diederik Gommers en Aboutaleb ook aan tafel. De beide heren deden alles om haar te plezieren. Complimenten dat ze er zat, want alle andere influencers zaten er immers niet. Zo is het.

Famke Louise beantwoorde oprecht de antwoorden en gaf ook toe dat ze een paar duizend euro heeft gekregen van de overheid om juist iedereen te motiveren om zich aan de regels te houden. Hoeveel is onduidelijk. Haar management heeft 65.000 of 75.000 euro gekregen, maar heeft daarmee meerdere influencers betaald. Maar dat was 6 maanden geleden en nu denkt ze er anders over, legt ze uit bij Jinek.

Wie is Famke Louise?

Ik zal eerlijk zijn. Ik had geen idee wie Famke Louise was. En ik was niet de enige. Ook Thierry Baudet gaf toe dat hij haar niet kende. Inmiddels weet ik dat ze zingt, er een documentaire over haar is gemaakt en Ronnie Flex haar ex is.

Gommers probeerde ook aan tafel bij Jinek met haar het contact te behouden en daarmee haar 1,3 miljoen volgers – die dan ook braaf doen wat zij zegt? – “erbij te houden”. Influencers, we kunnen niet meer om ze heen, maar hoe zit het eigenlijk met influencers en de politiek?

Politieke partijen gebruiken influencers?

Niet zo lang geleden sprak ik met een influencer en die zei mij dat ze benaderd was door een politieke partij. Interessant. Ze wilde niet zeggen welke partij en ik zal ook niet zeggen wie ze is, maar het zette mij wel aan het denken. Mag dit? Ik ben geen jurist, maar zolang de media-code wordt gevolgd en de wetgeving voor politieke campagnes mag het. Ik geloof niet dat er iets in de wet staat over influencers en een politieke campagne.

Het is natuurlijk niet nieuw. In Amerika is het heel gewoon dat Hollywood sterren zich uitspreken voor of tegen een kandidaat. Aan de andere kant, influencers hebben veel invloed. Het is heel slim van politieke partijen om ze te benaderen. Ik zoek naar een tegenargument, maar zolang het duidelijk is dat het ‘gesponsord’ is door een partij zie ik geen bezwaar. Het moet echter wel duidelijk zijn.  

De influencer zelf moet goed nadenken of je dat wilt. Je hebt toch een stempel wanneer je aan een bepaalde partij verbindt met als risico dat je volgers verliest. De influencer die ik sprak wist ook nog niet of ze het ging doen. “Wanneer een coalitie van meerdere progressieve partijen zou zijn dat had ze het nog wel gedaan,” zei ze. 

Wat mag nu wel en niet?

Ik zou hier wel meer over willen horen, want mensen worden echt niet meer beïnvloed door een flyer op straat die je vanaf 1,5 meter krijgt. Of via een televisiereclame. Radio? Nee, podcasts, TikTok – waar de VVD heel leuk aan meedoet overigens – en influencers. Het is goed dat er politieke partijen mee gaan in deze trend, maar het is onduidelijk wat wel en niet mag. Tijd voor duidelijkheid.

 

error: Content is protected !!