Online politieke campagnes; hoe doe je dat?

14 september 2020

Ik sta er echt van verbaasd hoe weinig online politieke partijen doen. Ik heb er al eens eerder een webinar over geschreven en ook een blog over hoe ik mijn eigen sociale media doe. Ik zit – spoiler alert – echt niet elke seconde van de dag op Instagram of LinkedIn. Daar heb ik geen tijd voor en jij ook niet. Dus hoe doe je dat dan wanneer je geen assistent die dat voor je kan doen? Wanneer je die wel hebt is de vraag of hij of zij dat moet doen, maar dat daargelaten.

Laat ik eerst even beginnen bij het feit dat ik weet dat veel politici niet hun eigen campagne mogen voeren. Ik zou willen snap ik, maar ik weet niet of ik dit snap. Ik stem op mensen en ik wil weten wie dat dan zijn. Ik wil ze leren kennen, weten wat ze denken en waarom. Waar komen mensen vandaan? En wat brengt ze tot de politiek? Toch zou ik ook willen zeggen dat ondanks dat je een soort gelikte campagne voert, je prima nog online een duidelijke boodschap kan uitzenden. Jezelf kan laten zien.

Dat partijen nog zo weinig online zijn verbaasd mij echt. Hoe weet ik dat? Nou wanneer je bijvoorbeeld hebt over Instagram en Facebook daarvan zijn de campagnes, de kosten en het bereik gewoon openbaar. Kan iedereen opzoeken. Met uitzondering van Forum voor Democratie vind ik de campagnes matig, slecht en veel te weinig. Ik weet het niet hoor, maar wanneer ik in een café zit, op straat loop of waar dan ook dan zie ik maar een ding: iedereen heeft zijn telefoon in handen. Online is de manier om bij mensen binnen te komen.

Natuurlijk zijn er regels voor politieke campagnes, maar online bestaan die (nog) nauwelijks. Ik vind persoonlijk dat die veel strenger mogen, want politieke partijen beginnen het mondjesmaat door te krijgen, maar dat is een andere discussie.

Terug naar de vraag: hoe doe je dat, online campagne voeren?

1. Denk na over je profiel

Waarom zouden mensen op jou moeten stemmen en zorg dat het kraakhelder is wanneer ze aan jou denken dat ze dan ook aan dat onderwerp denken. Doe dat ook vooral zelf; je hoeft niet te wachten tot je in de krant staat totdat je dingen kan delen. Dat is nu juist het mooie aan sociale media. Je kan alles zelf doen en je eigen kanalen gebruiken.

2. Film & geluid

Niet iedereen houdt van lezen. Het bezoeken van podcasts – die van mij bijvoorbeeld 😉 Je mag mij altijd een mail sturen. Dingen die je deelt zijn zaken die je wilt delen, maar ook wat mensen leuk vinden om te volgen en dat kunnen hele simpele dingen zijn.

3. Persoonlijk

Mensen vinden het vaak al leuk wanneer je laat zien dat je mens bent. Sigrid Kaag deelt bijvoorbeeld veel haar honden, zoals Wilders vaak zijn katten deelt. Vinden mensen leuk. Is het nuttig? Inhoudelijk niet, maar mensen zien de persoon achter de politicus, dat spreekt aan.

4. Herhaling, herhaling, herhaling

De meeste mensen zitten niet de hele dag online. Bijna niemand of niemand ziet alles van je, dus herhaling is geen probleem. Het scheelt je ook weer tijd en je kunt naar eerdere posts verwijzen om je verhaal toe te lichten dan hoe je niet elke keer opnieuw het hele verhaal te vertellen. Scheelt ook weer tijd.

5. Plan alles in 

Wetende dat je niet veel tijd hebt. Nou, plannen. Dat leg ik hier uitgebreid uit waarin ik praat over mijn eigen socials. Dit is echt een no-brainer. Dat gaat je zeeën van tijd schelen en je bent toch heel zichtbaar. Heerlijk toch!

 

Ik zie enorm uit naar verbeterde onlinecampagnes. Laat mij weten wanneer je nog meer tips hebt die ik kan delen of opmerkingen of wat dan ook. Ik heb tegenwoordig ook een nieuwsbrief waarin ik veel van deze tips deel. Schrijf je hieronder in!

error: Content is protected !!